Rij-instructie

MVDL_20160123_0083Paardrijden kan opMVDL_20160123_0084 veel manieren. Wat ik daarbij belangrijk vind, is dat men beseft welke gevolgen het voor het paard heeft als je erop gaat zitten, en welke voorwaarden er zijn om ervoor te zorgen dat het paard er geen last van krijgt. Een paard is immers van nature niet gewend om gewicht te dragen! Omdat elk paard van nature scheef is, kan dit problemen geven als je niet bezig gaat met rechtrichten. Ook een goede communicatie is belangrijk, wij zijn geen paard en kunnen nooit hetzelfde communiceren. Toch kunnen we door gebruik te maken van de natuurlijke gedragingen/aanleg van het paard en het leervermogen, veel duidelijk maken. Een goede samenwerking tussen paard en mens begint al op de grond. Ik bied oefeningen aan die aangepast zijn aan het niveau van paard en ruiter. Dit kan dus voor iedereen anders zijn.

Ik werk voornamelijk via principes van de Academische Rijkunst. Dit is namelijk een methode die veel uitleg geeft over het hoe en waarom, en daarnaast een gestructureerd plan van aanpak biedt. Ik gebruik ook andere inzIMG-20151012-WA0007ichten die ik in de loop van de jaren heb MVDL_20160124_0144gekregen. Niet elk paard vergt immers eenzelfde plan van aanpak, dus probeer ik hierin wel zo breed mogelijk te zijn. Daarbij komt het goed van pas dat ik uitgebreide kennis heb van leerprincipes bij paarden door mijn opleiding als gedragstherapeut. Tevens gebruik ik  principes vanuit de Natural Horsemanship en wat betreft de ruiter van onder andere Centered Riding®.

050Rijles hoeft niet alleen te bestaan uit het rijden zelf. Ik geef ook veel aandacht aan dressuurmatige training aan de hand en het longeren. Bij het werken aan de hand leert het paard zijn lijf soepel te maken zonder dat er ruitergewicht op zit, en in het longeren leert het paard hiernaast ook een goede zelfhouding aan te nemen. Tevens kun je het paard dan goed bestuderen.

Ook de vaardigheden van de ruiter zijn erg belangrijk en worden ontwikkeld. Ben je zelf wel recht en aan beide kanten even handig? Geef je in je houding en zit het juiste aan? Pas je de leerprincipes goed toe?

Een overdenkertje:

Als een paard iets niet uitvoert wat jij wilt (ervan uitgaande dat je de hulp goed hebt gegeven) kun je je 3 dingen afvragen:
– snapt het paard wat ik bedoel?
– kan het paard het gevraagde wel uitvoeren? Denk daarbij ook aan lichamelijke beperkingen.
– heeft het paard genoeg motivatie om het gevraagde uit te voeren? Of is het meer gemotiveerd voor ander gedrag?